keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Lapsellinen vai lapsenmielinen?

Turhan usein törmään näkyyn, joka ei ainakaan mun silmää miellytä yhtään. Puistoon mentäessä, lapset touhuavat (joskus myös tappelevat) keskenään, sillä välin kun äidit (miksei isätkin) istuvat puiston reunalla puhelimet kädessä, eivätkä huomaa mitä ympärillä tapahtuu.




 

Mä ymmärrän, että eletään 2000-lukua, ja älypuhelimet ovat kovassa käytössä ja myönnän, että turhan usein se on mullakin kourassa. Mutta jos vaihtoehtona on leikkiä mun oman lapsen kanssa, tai päivittää facebookiin kuinka hieno ilma on niin valitsen kyllä ensimmäisen. Mä oon viimeseen asti yrittäny olla käyttämättä puhelinta sillon, kun Pyry on läsnä. Toki kuvia oon ottanu ja kyllä mäkin sitä facebookkia yleensä selailen jos Pyry syö tai tekee jotai sellaista, mihin mua ei tarvita. Mutta jos hän tulee luo repimään kädestä "tuu leikkimään", niin puhelin lentää kyllä hyvin nopeaa kauimpaan nurkkaan.


 

Oon saanu useaan otteeseen paheksuvia ja ihmetteleviä katseita Pyryn kanssa, varsinkin vanhemmalta sukupolvelta. En tiedä johtuuko se mun iästä, vai siitä että ne pitäis mua hulluna, koska lasken mun lapsen kanssa liukumäkeä tai rakennan sen kanssa pieniä lumiukkoja. Kiljun ja riehun, menen lapsen tasolle leikeissä. Onko siinä jotain outoa?

Mä tiedän, että lapset kaipaavat jossain vaiheessa ikäistään seuraa. Pyry nyt ei välttämättä vielä kuulu siihen ikäryhmään, sillä omanikäiset ovat vähintäänkin vain leluja varastavia hirviöitä. Mutta uskon, että jokainen lapsi osaa arvostaa sitä, että vanhempi heittäytyy leikkeihin täysillä mukaan. Ei ole lapsellista olla lapsenmielinen.

Myös se, että sun keskittyminen on siinä puhelimessa, lisää riskiä sille että lapsi satuttaa itsensä tai voi jopa eksyä. Mulle tulis ainakin hirveä fiilis jos Pyry loukkais sen takia, että mä en oo yhtään seurannut mitä hän tekee. Ja vaan siksi että mä oon lukenut just jonkun hauskan vitsin puhelimesta. Tai entä jos se puiston portti onkin joltain jäänyt auki ja lapsi onkin päättänyt lähteä tutkimaan maailmaa aidan toiselle puolen?




Tiedän, että en ole maailman ainoa ihminen joka lapsensa kanssa leikkii, mutta kyllä varmasti jokainen on törmännyt tähän näkyyn?


Ps. Toivepostauksen äänestys on päättynyt, ja pian tulenkin kertomaan siis Pyryn synnytyskertomuksen!!

8 kommenttia:

  1. Toivottavasti ja näin vahvasti kyl uskonkin, tulis muutos siihen et mulla vähenis tää puhelin kourassa olo kunhan vauva syntyy.
    Liian paljon tulee tätä näyttöä katsottua päivässä... Hyvä kirjotus!

    Ja ei todellakaan oo häpee olla lapsenmielinen. Voin kuvitella itestäniki et meen ku laps konsanaan :'D Päikkärilläki työskennellessä välillä piti ihan kelata et vois aikuisen roolinki välillä ottaa käyttöön.
    Mut sen huomaa lapsista. Kyl ne enempi hakeutuu lapsenmielisempien tykö kun niihen "oikeesti-aikuisten".. Ei toki voi alkaa syyttämään niitä ihmisiä jotka haluis lapsen tasolle mutt eivät vaan yksinkertasesti osaa.

    JEEEEE! SYNNYTYSKERTOMUS! Tosin oon välttäny niit viel ennen omaa synnytystä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se vähenee!! Alkuun tietty se on paljon kädessä kun lapsi nukkuu ja sillä tulee varmasti otettua kuvia ja vastailtua onnitteluviesteihin, mutta kyllä se siitä kun lapsi kasvaa :) Tai sit pitää ostaa vanha nokia!! ;D Kiitos!!

      Mun mielestä on sääli, että nykyään näkee niin paljon äitejä jotka ei kehtaa(?) heittäytyä lapsen tasolle vaan pitää koko ajan näyttää olevan niin tärkeenä korkkareissa ja minihameissa :o Siis tää nyt oli kärjistetty kuvailu mutta fakta on että lapset leikkii enemmän keskenään ja ei kaikki edes osaa pyytää vanhempaa leikkeihin kun ne ei oo tottunu siihen että vanhempikin osaa leikkiä! Ja joo ei voi, mutta täytyy muistaa että jokainen on joskus myös itse ollut lapsi ;) Ja esimerkin voima on ihmeellinen. Istupa puhelin/tabletti kourassa harvase päivä niin kyllä varmasti se 5-vuotiaskin niin tekee :) Kyllä mä ainakin haluan opettaa Pyrylle mielummin miten rakennetaan legoja ja junaratoja kun että miten pelataan Angry Birdsiä!

      Hahaha no mutta mulla ei onneks oo kun hyvää kerrottavaa Pyryn synnytyksestä vaikka pitkä olikin ;)

      Poista
    2. Näimpä! Verrattuna omaan lapsuuteen niin on tää mennyt mahdottomaan suuntaan... Just nuo älylaitteet sun muut.

      Huh no hyvä, sit sen uskaltaa lukeekkin! :D Ootko epikin saanu synnäriltä? :)

      Poista
    3. No sanos muuta!!

      Haha joo ei tosiaan oo kauhutarina :D Juu sen sai sillon jo kun kotiuduttiin :)

      Poista
  2. Tollasella toiminnalla myös tukee lapset tervettä ja hyvää kasvua! Lapselle muodostuu vahvempi itsetunto kun se saa kokea olevansa toivottua seuraa :) Eli ehdottomasti kannattaaki touhuta lapsen kanssa, kasvaa henkisesti hyvinvoivaa porukkaa :)

    VastaaPoista
  3. kamalinta on se, jos ja kun päiväkodin täti tai setä, joka on vastuussa muiden lapsista, niin näpertää puhelintaan. :(

    Ja todellakin teet itse oikein, lapsen tarpeet etusijalle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepä se, luulis että muutenkin on hankalaa vahtia kahdella silmällä viittä lasta, mitäs sitten jos ne silmät ovat puhelimen näytössä? :o

      Aina <3

      Poista