perjantai 10. huhtikuuta 2015

Yhdessä odottamista, yksin äitiydessä

Tää on aika koluttu aihe kyllä, mutta asia joka on taas noussut hieman pinnalle. Nimittäin se, kuinka erilaista lapsettoman ja lapsenomaavan arki on, kuinka sitä erkanee hyvätkin ystävät.

Mulla on ystäviä joiden kanssa käyn kahvilla ja vaihdetaan kuulumisia. Se ei kuitenkaan ole samanlaista kun ennen. Ja se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö tuntisi itseäni yksinäiseksi. Kun on ollu kotona yli vuoden kahdestaan lapsen kanssa, huomaa välillä sen kuinka yksinäistä on, vaikkei kuitenkaan yksin ole. Ajoittain sitä miettii, kuinka sitä jaksaa. Päivät on samanlaisia, ne on saaneet rytmin, jota on pakko noudattaa. Mä oon omasta mielestä jaksanut ihan hyvin, ottamalla huomioon esimerkiksi sen, miten huonosti on tullut nukuttua.

Sitä on jo tottunut ajatukseen, että kun ystävät lähtevät viettämään iltaa ulos, itse on turha edes odottaa sitä kutsua. Alkuun se oli rankkaa. Huomata facebookista, että "taas nuo lähtevät viettämään iltaa keskenään.. Ilman mua." Sitä tulee tarkistettua puhelin monesti, että onko kutsu illanistujaisiin vain jäänyt huomaamatta. Nykyään sitä ei edes enään odota. Enhän mä kuitenkaan pääse, koska mulla on lapsi. Ja toinen tulossa. Mulla on velvotteita ja vastuu äitinä, enkä mä haluaisikaan olla sellainen mutsi joka juoksee joka viikonloppu baareissa pitämässä yllä kaverisuhteita tai tuulettumassa muuten vaan. Silti, onhan mullakin oikeus käydä ilman lasta kaupungilla tuntematta huonoa omaatuntoa tai selkään porautuvia katseita "mihis toi on lapsensa jättänyt".

Eniten mä yllätyin ehkä kuitenkin sitä, että kuinka moni ihminen päivittäin kyseli mun ja vauvan kuulumisia (kun odotin Pyryä) ja olivat todella paljon mukana odotuksessa ja innoissaan vauvasta. Olihan syntymän jälkeenkin facebookissa 200 tykkäystä ja vähintään yhtä monta kommenttia. Ja tätä jatkui ehkä 2-4kk Pyryn syntymän jälkeenkin. Kunnes sen jälkeen sen eron huomasi. Ensin viesti saattoi tulla kerran pari viikossa, joka toinen viikko, muutaman kerran kuukaudessa, ja lopulta ei ollenkaan. Alkuun mäkin olin hieman hämilläni ja masentunut, sillä olin tottunut siihen joka päiväiseen viestittelyyn. Itsehän toki jatkoin viestittelyä, kunnes sitä alkoi saamaan niitä samoja vastauksia kuulumisiin päivästä toiseen, että se tuntui turhalta. Lopulta ei enään keksinyt mitä sanoa.

Äitinä tiedän, ettei arki ole mitään helppoa ja suunnittelematonta, vaan koko ajan on jotain tekemistä eikä sitä ihan extempore pysty kaikkea tekemään. Eikä sitä aina pääse sinne minne on suunniteltu. Vaikka mulla paljon äitikavereitakin on, niin ei sitä ihan joka päivä tule treffattua puistossa, vaikka näin voitaisiin olettaa. Sillä kuuluuhan siihen arkeen muutakin kun vain puistossa käymistä.

Mulla on mahtava tukiverkosto ja olen siitä joka päivä kiitollinen. Siltikin, sitä tuntee yllättävän usein olonsa erittäin yksinäiseksi. Ja eihän siitä saisi valittaa, sillä nykykulttuurissa äidin tulee olla melkoinen supermutsi. Enkä mä valita, koska sitä on muutenkin niin vaikea hahmottaa sellaiselle, joka ei samanlaisessa tilanteessa ole. Ja siitä, että olen tehnyt valintani olemalla äiti, en todellakaan valita. Se on vienyt multa, mutta enemmän se on mulle tuonut. Jokainen joka on saanut tuntea tän saman tunteen, ymmärtää kuinka paljon haluan tuoda esille ja korostaa sitä, että mä olen joka päivä kiitollinen mun molemmista pojista ja kuinka onnelliseksi he mut tekevät, jopa tämä syntymätön. Toistan myös joka päivä itselleni, kuinka hyvin mä olen näin nuorena selvinnyt äitiydestä, sitä että mä olen pysynyt vahvana, hoitanut Pyryn ja kodin ja onnistunut kasvattamaan tähän asti hienon taaperon. Vaikka liki päivittäin tunnen olevani yksinäinen, voin illalla Pyryä nukkumaan laittaessa nostaa katseen maasta, taputtaa itseäni olalle ja todeta "sä olet tehnyt hienon työn, ja tuossa on kaikki mikä merkitsee."







17 kommenttia:

  1. Vierailen blogissasi ensi kertaa:) Voin samaistua kirjoittamaasi, vanhat kaverit ovat kadonneet, tuntuu, että vain äitikaverit ymmärtävät millaista elämä nykyään on. Oma maailmani mullistui pojan myötä, enkä voisi enää kuvitella eläväni entisenlaista elämää ilman omaa rakasta poikaa, kun siihen rakkauden määrään meinaa ihan tukehtua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun piipahdit ja jätit kommentin! :) Eikai sitä kukaan muu voikaan ymmärtää kun ne, kenellä samanlainen tilanne on. Mutta kyllä me äiditkin osataan olla edelleen niitä ystäviäkin sellaisille, joilla ei lapsia ole :) Heh, noinhan se on! <3

      Poista
  2. Hyvä kirjoitus :) samaistun tunteeseen, toistaiseksi vielä vähän eri kantilta. Kirjoitin itsekin raskauden myötä tulevasta yksinäisyyden tunteesta joku aika sitten :)

    VastaaPoista
  3. Hyvä kirjoitus, mutta mulla on toinenkin käsitys asiasta, näin "lapsettomana ystävänä". En koe että se itse äitiys välttämättä vaikuttaa siihen että välien ylläpito vähenee. Kyllä se ystävä muuttuu, kun hän saa lapsen, se on vaan fakta. Mutta se millä tavalla onkin sitten eri asia. Äiti voi itse päättää mistä asioista ja millä tavalla näiden "lapsettomien ystävien" kanssa puhuu. Onko se aina sitä vauvasta puhumista? Vai mahtuuko todellisuudessa puheenaiheeksi muutakin? Kokeeko äiti itsensä nyt "aikuisemmaksi" tai "paremmaksi", koska tällä on lapsi, joku muu josta olla vastuussa. En tietenkään tarkoita että juuri sinun kohdallasi asia olisi näin, mutta asioilla on aina kaksi puolta. Elämä on erilaista lapsen saanella parikymppisellä, kuin lapsettomalla, joskus lapsettomat käy baareissa tms enemmän, eikä silloin tule miettineeksi että haluaakohan se raskaana oleva ystävä tulla nyt katsomaan kun ollaan kännissä? Ja tietenkin joskus syy välien kylmenemiseen voi olla ihan jotain muutakin, kuin toisen äitiyteen tai lapseen liittyen. En tarkoita kirjoituksellani mitään pahaa, enkä tosiaan tarkoita että sinun kohdallasi asia näin olisi, mutta jälleen itseäni toistaen, asioilla on aina kaksi puolta. :) Kaikkea hyvää kesän odotukseen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on kyllä niin totta, vaikka en tarkoita, että tästä olisi kirjoittajalla kyse. Hyviä pohdintoja kuitenkin ehkä saa.

      Poista
    2. Tottakai mäkin olen muuttunut, en mä muuta väitäkkään. Ja oot ihan oikeessa siitä, että asioilla on kaksi puolta ja ymmärrän myös tuon puolen. Mutta ehkä mun kohdalla ei niinkään noin ole kuinka kirjoitit, sillä ainakin omasta mielestäni osaan lapsettomien ystävien seurassa puhua kaikesta muusta kun omasta lapsesta ja kakkavaipoista. Se on itsellekkin jokseenkin vapauttavaa, kun näin pääsee tekemään. Enkä tarkoittanut kirjoituksessa, että haluaisin raskaana mennä katsomaan kännisiä kavereita, vaan viettämään aikaa muutoin. Asia eri sillon, kun en lasta mahassani enään kanna :) Silloin on mukava päästä tuulettumaan. En saanutkaan tuosta mitään pahaa mieltä itselleni, päin vastoin! :) Kiitos samoin! :)

      Poista
  4. Haastetta pukkais http://maaliskuununelma.blogspot.fi/2015/04/the-liebster-award-haaste.html :)

    VastaaPoista
  5. Kirjoituksesi herätti ajatuksia omasta tilanteestani. Ystäväni muuttui täysin saatuaan lapsen. Itsellänikin on, joten siitä ei ole kyse. Jutut ja mielenkiinnonkohteet ovat samat. Hän on vaan nykyään niin rasittava, hösöttävä, sekoileva äiti-ihminen, ettei tottakaan. Mitään ei pysty puhumaan, kun lapsi vaatii ja saa kaiken huomion. Silti kutsuu kylää ja haluaisi jutella. On ihan neuroottinen ja ylikieltävä koko ajan lapselleen. Huoh, ei liittynyt nyt sinuun, sori :D
    Itse kirjoituksestasi: On varmasti hyvin tyypillinen tilanne/ongelma sinulla. Etenkin kun nuorena tulee äidiksi, on varmasti moni ystävistä eri elämäntilanteessa. Silloin moni suhde viilenee, eikä sille oikein mitään voi. Parasta ehkä olisi jos löytyisi uusia ystäviä. Samassa tilanteessa olevia. Tsemppiä ja kiitos rehellisistä kirjoituksistasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Auts, tuollaiseksi en itse haluaisi ikinä muuttua! :D Ja jos muuttuisin, sanoisin ystävilleni että heittäkää mua vaikka tuolilla, haha! :D
      Olen huomannut, etten ole ainoa joka asian kanssa painii, joten ilmeisesti tämä on jokin kirous että näin käy suurimmalle osasta äideistä. Onneksi uusia ystäviä onkin löytynyt ja niistä kiitollinen olen. Myös vanhoista tietysti, jotka ovat mukana pysyneet :) Haikeudella vaan miettii välillä niitä jotka ei. Kiitos paljon!

      Poista
  6. Niisk, pyyhin kyyneleen ja totean että aika samalta tuntuu usein.. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi harmi :( Tämä on tosiaan aika yleistä, vaikka siitä jokseenkin vaietaan.

      Poista
  7. Pystyn paljon samaistumaan ajatuksiisi vaikkei itselläni olekkaan mitään kokemusta raskaudesta tai lapsista. En ole koskaan ollut mikään baareissa hilluja. Mutta tykkään silti käydä ystävien luona kahvilla ja vaikka shoppailu kierroksella. Jotenkin silti kun ystävilleni alkoi olemaan tämä baareissa ravailu enempi sääntö kun poikkeus huomasin että minusta kuviteltiin automaattisesti etten halua olla kenenkään kanssa tekemisissä muulloinkaan. Nykyisin on sitten monet ystävät jääneet sen takia pois koska en heidän kanssaan juokse baareissa joten ei minun kanssa voi muulloinkaan treffata edes kahvittelun merkeissä! :(
    Monesti miettinyt myös tulevaisuutta eteenpäin, jos joskus sattuu sellainen ihme kohdalle että se lapsi ilmottaisi tulostaan, että en yhtään ihmettele miksi monet tuoreet äidit sairastuvat synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Ensin hössötetään 9 kk puteken et mikä on vointi aj kuulumisiä ylipäätään, mutta annas olla kun lapsi syntyy niin oon huomannut monien tuttujen puheista juuri sen että kukaan ei enää kysele sun vointia synnytyksen jälkeen. Korkeintaan mistä ihmiset ovat enää siinä vaiheessa kiinnostuneita on se ootko saanut jo kaikki kilot pudotettua pois tai kuinka lapsesi voi. Ja tuo mitä tekstissäsi kirjoitit että monet ajattelevat että jos jonnekkin lähdet ilman lastasi olet automaattisesti huono äiti.. miksi näin ajatellaan? Onhan sillä lapsella toinenkin vanhempi jonka pitäisi pärjätä oman jälkikasvunsa kanssa ihan yhtä hyvin kuin se toinen osapuoli. Ja paremminhan koko perhe voi kun sitä vastuuta otetaan kaikki yhdessä ja annetaan myös sille äidille tilaa rentoutua ja sitä kaivattua lepohetkeä että jaksaa olla maailman paras äiti sille omalle lapselleen!
    Jaksamisia hirmuisesti! <3 *halaus*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on oikeesti harmillista, että jotkut ihmiset olettavat että jos et jostain syystä pääse/halua lähteä niin ensi kerrallakaan ei tarvitse kysyä. :/ Ja koko tuo sinun loppu kirjoittamasi on niin totta ja samaa mieltä olen!!! Jaksamisia sinulle myös! <3

      Poista
    2. Ja lisään vielä, että toivon sinulle sitä ihmettä, että lapsi pian ilmoittaisi tulostaan. <3

      Poista