tiistai 2. joulukuuta 2014

2. Luukku: Valopallot

Näitä palloja onkin vilahdellut aika monessa blogissa, ovat ilmeisesti suosittu askartelu näin talvisaikaan!


Näihin tarvitset:




- vesi-ilmapalloja
- lankaa (mä käytin Novitan Kotiväki -lankaa, mustaa & valkoista)
- erikeepperiä
- vettä
- (pieni vesiväripensseli)
- sellofaania/leivinpaperia
- 20 led-lamppu sarjan 



Ensin puhalletaan ilmapallot halutun muotoisiksi, mä tein aika isoja ja pyöreitä. Sen jälkeen sekoitetaan erikeepperi-vesi seos, mä laitoin liimaa ehkä 3/4 ja vettä 1/4. Seuraavan kohdan voi tehdä kahdella eri tavalla:

Tapa 1:

Sivele ilmapallot vesiväripensseliä käyttäen kokonaan liimaan ja ala pyöritellä lankaa pallon ympäri. Lisää liimaa aina sopivin väliajoin ja jatka narun pyörittelyä. Laita esim. leivinpaperin tai sellofaanin päälle kuivumaan. Mä käytin tätä tekniikkaa.

Tapa 2:

Pyörittele ilmapallon ympäri narua mitataksesi, paljon sitä tarvitsee. Kasta lanka liima-vesi seokseen kokonaan, ja ala pyörittämään lankaa pallon ympäri. Laita kuivumaan.











Anna kuivua n. vuorokausi.

Kun pallot ovat kuivuneet, täytyy vesi-ilmapallo puhkaista. Mä käytin ihan vaan saksia joilla leikkasin pienen reiän ilmapalloon. Sen jälkeen poimitaan ilmapallon rämmäleet lankapallon sisältä.

Sen jälkeen pujoitetaan valot pallojen sisään. Tämä voi olla hieman haastavaa, riippuen siitä kuinka tiheään olet langan kiertänyt.




Meillä pallot löysivät paikkansa olohuoneen hyllyltä. Mä oon tyytyväinen!







4 kommenttia:

  1. oon törmännyt näihin! tosi nätit sait aikaan:)

    VastaaPoista
  2. Kivat! Täytyy pitää mielessä tää ohje, omani oon kaupasta ostanut mut joskus ei oo oikean värisiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en oo kaupasta löytäny sen värisii ja kokosii ku oon halunnu nii koin paremmaks tehä ite :) Ja loppujen lopuks tuli varmaan halvemmaks, noist matskuista mitä ostin nii muutamat pallot kyllä tekee! :D

      Poista