tiistai 25. marraskuuta 2014

Kakkosraskaus

Miten tämä raskaus eroaa siitä, kun odotin Pyryä? Miten olen jaksanut? Millä mielin lähden synnyttämään? Näihin ja vähän muihinkin kysymyksiin ajattelin tässä postauksessa vastailla.

Sanotaan, että jokainen raskaus ja synnytys on erilainen. Uskon tähän kyllä, mutta ainakin tähän mennessä tää raskaus on edennyt samalla tavalla kuin Pyryä odottaessa. Ensin kuvioihin astui järjetön väsymys, ei auttanut vaikka nukkui kellon ympäri tai lyhyitä päiväunia, aina oli veto poissa. Tuo on onneksi jo taakse jäänyttä ja enään ei ole hankalaa aamuisin nousta Pyryn kanssa ylös. Kun väsymys väistyi, tilalle astui ajottainen närästys, jota kesti n. 2 viikkoa. Eli täsmälleen samoin kuin Pyrystä.

Tällä hetkellä tämä raskaus ei siis mitenkään eroa siitä, millainen ensimmäinen oli. Toki, olen alkanut tuntea liikkeet aikaisemmin kuin Pyrystä. Silloin tunsin ekat liikkeet vasta rakenneultran korvilla, eli viikoilla 20-22. Nyt olen alkanut tuntea liikkeet jo viikolta 14 asti. Pyrystä (niinkuin tästäkin) mulla oli ja on istukka etuseinämässä, joka vaimentaa liikkeiden tuntemista, mutta kun tietää millaisia ne on niin osaa kyllä erottaa ne. Eilen kävin neuvolassa, niin siinä kun terveydenhoitaja etsi sydänääniä, huomasin pöydällä pötkötellessäni liikkeitä myös ulospäin. Ihanaa kun ei tarvitse joka ilta olla doppler mahassa kiinni kun on alkanut jo tuntea liikkeet ja tietää, että hengissä siellä ollaan.




No miten mä oon sitten voinut? Hyvin! Jos siis sitä alkuraskauden väsymystä ei lasketa. Mulla ei oo ollut missään vaiheessa mitään pahoinvointia, joka on siis hyvä sillä en tykkää yhtään oksentamisesta. Välillä on ollut semmonen olo kun olis ähky, mutta se on mennyt nopeesti ohi. Pyryn kanssa jaksamisen suhteen ei oo ollut mitään ongelmaa, pienen "unikoulun" (lue: nukahtamiskoulun) ansiosta Pyry myös nukahtaa, että nukkuu paremmin. Ja niin siis minäkin. Onhan tuo hyvin nukkunut ennenkin, mutta kun nukkumaan ollaan menty vasta 22-23, tarkoittaa se sitä että mä olen päässyt sänkyyn vasta 24-01 kieppeillä. Ja ensimmäinen herätys on ollut siinä 6 pintaan kun J lähtee töihin. Nyt kun Pyry nukahtaa 20.30-21, mä oon jo sängyssä (okei, yleensä kone ja fb tai blogger auki) klo 22-23. Ja herään ekan kerran sillon 6 kieppeillä antamaan Pyrylle maitoa, ja unet jatkuu 9-10 asti.

Synnytystä oon ehtinyt jo vähän jännittääkin. Ehkä nyt kun tietää suurinpiirtein miten synnytys etenee (jos ei siis tule mitään erikoisia komplikaatioita), on helpottavampaa mennä sairaalaan. Kun tietää mitä pitää tehdä. Tosin, nyt myös tietää enemmän että mikä ja missä voi mennä vikaan. Se ehkä jännittää eniten. Mä kyllä luotan Suomen hoitohenkilökuntaan ja resursseihin, joita meillä sairaaloissa on, joten se vähän helpottaa mun mieltäni. Ja toivon todella ettei Lohjan synnytysosastoa suljeta. Mulla oli siellä Pyryn aikaan niin ihanat ja osaavat kätilöt, että olisin viihtynyt siellä pidempäänkin! Ja mulla jäi todella hyvä maku synnytyksestä sillon n. vuosi sitten, että hyvillä ja turvallisin mielin menen sinne uudestaankin. Toivotaan, että kaikki menee yhtä hyvin ja helposti kun viimeeksikin. 




Eilen tuli kasaan jo rv 16+0, ja enään vähän reilu kuukausi rakenneultraan! En malttais yhtään odottaa. Onneks tässä on joulu ja Pyryn synttärit välissä niin tekemistä ainakin riittää ja näinollen aikakin menee nopeasti. Nyt vaan taas odotellaan seuraavaan etappiin.


Ainiin ja hyvää 21-vuotis syntymäpäivää minulle tänään!!

2 kommenttia:

  1. Ihanaa! Voi että miten kiva seurailla masun kasvua, lisää raskauspostauksia siis! :) Ja myöhäistä synttärionnea<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh joo, mä koitan nyt tätä viikottain kuvailla ja kirjata ylös tuntemuksia, Pyrystä ne painottu sinne loppuraskauteen enimmäkseen :D Kiitos<3

      Poista